tisdag 11 mars 2014

som ett barn sover han i min famn om natten

sitter nyduschad i sängen med
randiga underbyxor och en vit behå
där kupan blivit för stor, magen
är numera mjuk och väller över
byxlinningen, benen är torra och
tårna går i en vackert rödlila nyans
Jag tittar på magen och tänker, ja
den skulle kanske kunna krympa lite
med situps, tänker på arbetarlitteratur
hur kroppen beskrevs under skörden.
den första tiden av ständig smärta
vid de nya rörelserna och de krävande
arbetet. Och hur musklerna mot slutet
var stelnade i det hårda, härdade former.
Allt är formbart men inget är för
evigt, vinterkroppen, den fattiga, andas
solljus och snuva, jag cyklar hem
i kvällen och tänker att det är lättare
att se de olika träden i en skog
urskilja grenar stammar blad och
barr, än att bara ha ett ynka träd
att glo på. Mångfald berikar, och jag
låser fast den bruna cykeln vid trapp-
räcket och går upp i lägenheten där
jag möts av två, upprörda, inneboende,
den ene skäller ut mig. MJAU MJAU
MJAU MJAU MJAU. den andre glor
lömskt mot mig och när jag närmar
mig honom för att hälsa vänder han
sig demonstrativt bort.
Life goes full circle, den man älskar biter man.
och jag älskar dig bara när du gör som jag
vill
     som ett barn sover han i min famn om natten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar