fredag 6 december 2013

en sång om sorg självömkan och sanningen

jag ligger med gråten precis under huden
i såret där katten rev mig rinner genomskinlig vätska nerför halsen
men jag gråter inte
jag har stängt av
och stängt ute alla, plockat bort allt
jag ligger i ett hyresrum med två katter och lyssnar på när ambulanserna far förbi
det är jag som själviskt sprider sorg och sjukdom
som gör det oförlåtliga
jag som trodde att jag hade frikort efter allt hemskt som gjorts mot mig
har dödat kärleken och stuckit barnen i brand
och ligger här och tycker synd om mig själv
det är jag som är monstret och jag vet det
inget friskt monster
jag vill inte tro att jag har gjort detta mot dem med flit
men hur ska man annars tolka det
min oförmåga att ta itu med det jobbiga det viktiga det allvarliga
min förmåga att stänga av och fly
min barnsliga föreställning att det är jag som betalar
hur kan jag räknas som människa när jag gör så här
mot dem jag älskar mest
älskar jag över huvud taget
har jag ens ett hjärta
det är jag som är monstret
Tengil, Katla, Katlas eld och jag är Katlagrottan
och min själva andning bränner livet ur folk
jag försöker ta mig ur situationer, och förvärrar allt
förstör allt, förstör för alla
alla åren i exil
alla tårar som jag gråtit
all oro som jag känt
har jag stjälpt över på nån annan
jag måste bort jag måste sona jag måste göra allting bra
men det blir aldrig så, det som är sönder
blir aldrig helt igen
och jag fattade aldrig hur jag gjorde
hur det gick till, jag var så inne i min egen smärta min egen längtan
ja, det är jag som är monstret
det är jag som förstör
jag var livet nu är jag döden
jag är död och jag är dum, det blir aldrig bra igen
regnet stormen bankar på mitt fönster
det blir aldrig

förlåtet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar