tisdag 17 maj 2016

hand-

det bästa i böckerna om Arn, är avsnitten där Cecilia syr

blir alldeles tagen av hantverk i böcker och på film, Lilla huset på prärien handlar ju till så stor del om att göra saker

Tracey Chevalier som skrev flicka med pärlörhänge, fantastisk bok, där gör de färg och målar, i en annan bok, beskriver hon nogsamt hur lapptäcken sys för hand i amerika, och hattar, hur tyger känns och olika färger

vilket leder mig till filmer med handarbete i, filmen där Sissy Spacek lagar sin sons jeans, eller filmen där Meryl Streep spelar en dam med cancer som håller på och lägger en mosaik på ett bord av skärvor från livet

filmen how to make an american quilt är helt jäkla värdelös för oss handarbetsvänner, hon bara lullar runt och har ångest, gör ingenting

just nu har jag en period där jag undersöker mitt syende, jag har sytt hjärtan jag har stickat tröjor, strumpor, drömmen är en egen quilt, som den från moster augusta eller var det från farmor? som vi spydde choklad och clementiner på på julloven, för 25 år sen såg jag utställning om just lapptäcken i göteborg, nu har livet gått varvet runt och både Hilma af Klint och lapptäcken är tillbaka, jag är fortfarande betagen

filmen om Coco och Igor, är en alltime favourite, hennes svartvita hem, herregud så vackert man kan göra

Frida Kahlo och det mexicanska hantverket, minns en saga om en mexikansk pojke med vita kläder och en sombrero från min barndom,

bokmärken med vackra klänningar, prinsessor, pappersdockor

allt leder tillbaka till det underbara man kan göra med sina händer, jag syr just nu en tunika, för hand,
vill sitta i det långsamma och inte hasta fram, även om jag både är kompetent och snabb, men det är underbart, jag bygger för min egen skull, bygger upp och fångar in

att vara praktisk, ha ett handlag, hur mormor sa att jag kanske varit skräddare, för jag satt så stilla med benen i kors, ja nog finns det mycket som jag har, rent naturligt, och det är roligt att spinna loss och hänge sig, åt att sy rakt, för hand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar