onsdag 27 maj 2015

har jag skrivit om det här förr?

det var i februari förra året, jag drömde om huset som pappa byggde
åt oss
huset med ett fantastiskt rum för mammas vävstol
det var ett trähus av guds nåde
och tomten var full av träd
enar ekar tallar björkar
det var stenar, strax norr om rullstensåsen
en stenhäll på baksidan
och som gångmaterial användes ett mörkt tegel
påminde om nougat, med nötter i
de finaste bitarna som Lottas pappa köpte med hem
från Polen när han jobbade där
den här natten i februari drömde jag om vår uppfart
som pappa lagt i två om två
sen åkte jag och tittade på en ateljé som jag kunde hyra
och möttes av den här väggen
samma tegel och samma mönster som i drömmen
som på vår uppfart
ja tack sa jag
idag cyklade jag för att titta på en lägenhet som jag kunde få hyra
på vägen dit låg en ödetomt där en stor byggnad legat
bara ena väggen var kvar
samma tegel och samma mönster
jag sa ja tack igen
vissa saker känns bara som hemma
fast man är långt därifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar